JEG VIL BLI RENHOLDER

Hva vil det si å være renholder i Vaskehjelp?
Alle som jobber som renholdere i appen Vaskehjelp er selvstendig næringsdrivende og bestemmer selv over egen hverdag. Renholdere bestemmer sin egen timepris, hvor de ønsker å jobbe, og når de ønsker å jobbe.

Hvordan kan jeg begynne å jobbe gjennom appen?
For å tilby renholdstjenester i Vaskehjelp må du ha et organisasjonsnummer og HMS-kort tilsendt fra Arbeidstilsynet. Vennligst se instruksjonsvideoen under «Bli renholder» om du trenger hjelp til å opprette organisasjonsnummer og HMS-kort.

Hvilke kostnader er knyttet til det å være renholder i Vaskehjelp?
Det er ingen kostnader knyttet til å ha en profil i Vaskehjelp, men HMS-kortet som man må ha for å jobbe gjennom appen koster kr. 104,- eks MVA. Vaskehjelp vil aldri ta kontakt med deg for å selge tjenester eller produkter.

Mitt HMS-kort ble ikke godkjent. Hva gjør jeg nå?
Ikke godkjent HMS-kort skyldes gjerne to ting. Det ene er at du ikke har forsøkt å legge inn bestilling av HMS-kort innen tidsfristen som er oppgitt (vanligvis 14 dager) via www.hmskort.no.

Det andre skyldes at kriterier på enten bilde eller legitimasjon ikke er oppfylt. Det kan være for dårlig kvalitet, eller at en av delene ikke ble lastet opp. Skulle du få hms-status «Ikke godkjent» må du ta kontakt med www.hmskort.no, og forhøre deg hva du er nødt til å gjøre for å få det godkjent.

MOTTA VASKEOPPDRAG

Hvordan mottar jeg oppdrag?
Når en kunde bestiller oppdrag må de legge inn sin adresse, antall timer de ønsker vasking for, samt ønsket dato og tidspunkt. De må også legge inn om de ønsker engangsvask eller et gjentagende oppdrag. Kunden får deretter et søkeresultat av renholdere som er tilgjengelig i det området og tidspunktet de har valgt. Her vil renholderne være sortert etter pris, tilbakemeldinger, kanselleringsgrad m.m. Kunde velger hvem de ønsker å sende oppdraget til.

Hva betyr det når oppdraget står som ubekreftet?
Når kunde sender deg en ny forespørsel vil oppdraget stå som ubekreftet fram til du aksepterer eller avslår oppdraget. Om et oppdrag blir stående ubekreftet i 24 timer vil det automatisk bli kansellert, og dette havner på din kanselleringsgrad i profilen. Jo raskere du svarer på en ny forespørsel, jo lavere er din gjennomsnittlige svartid, som også vises i din profil.

Kan kunder søke opp min profil?
Ja, kunder kan finne din profil direkte ved å søke på ditt navn. De vil da ha tilgang til din kalender som viser når du er tilgjengelig for oppdrag.

Hva skjer når en kunde har booket meg?
Når en kunde sender deg et oppdrag vil du motta en notifikasjon i appen. Du må da akseptere eller avslå oppdraget. Husk at jo raskere du svarer, jo lavere blir din gjennomsnittlige svartid.

Hva er gjentagende oppdrag?
Kunder kan velge å bestille engangsvask eller et gjentagende oppdrag. De kan velge å bestille fast renhold hver uke, annenhver uke, hver tredje uke eller hver fjerde uke. Kunder velger deres foretrukne ukedag og starttidspunkt, og appen vil finne de tidspunktene i din kalender som passer best med kundens ønsker. Det er derfor viktig å lese nøye gjennom datoene på et gjentagende oppdrag.

Når du har et aktivt gjentagende oppdrag vil nye datoer genereres automatisk slik at du alltid har oversikt over de neste 12 ukene.

PROFIL

Hvorfor er det viktig med en god profil?
Din profil i appen er det første kunder ser av deg, så det lønner seg å bruke tid på å opprette og vedlikeholde en god profil.

Last opp et profilbilde av deg selv. Kunder ønsker å se hvem som skal vaske i hjemmet sitt. Husk å smile, ha godt med belysning og en nøytral bakgrunn. Kunder vil se ansiktet ditt, men ikke en selfie.

Skriv litt om deg selv. Din erfaring, hvem du er og hvorfor kunder skal velge deg.

Jobb aktivt for å gjøre en så god jobb som mulig. Gir du et godt førsteinntrykk får du flere gode tilbakemeldinger på profilen din, samt at kunder vil snakke varmt om deg til sitt nettverk som kan føre til flere oppdrag.

Hvordan får jeg tilbakemeldinger som vises i profilen min?
Når du har registrert oppdraget som utført vil kunde få mulighet til å gi deg en tilbakemelding og legge igjen en kommentar i profilen din.

Statistikk
På profilen din vil kunder se hvor mange oppdrag du har utført samt tilbakemeldinger fra tidligere kunder. Statistikken viser hvor lang tid du gjennomsnittlig bruker på å svare kunder og prosent av hvor mange oppdrag du har kansellert.

Hvordan påvirker kanselleringer og avslag min profil?
For å etablere en stabil og fornøyd kundebase er det viktig å holde avslag og kansellering så lav som mulig. Ved å ha en oppdatert kalender og arbeidsområde skal det ikke være nødvendig å avslå oppdrag. Skulle du likevel være nødt til å avslå eller kansellere et oppdrag, vil dette endre din plassering i søkeresultatet til kunde når det opprettes et nytt oppdrag. Om du overstiger et antall avslag/kansellering som Vaskehjelp AS ser på som uakseptabelt, vil du bli kontaktet av oss for å diskutere videre samarbeid i appen.

Hvor stort burde arbeidsområdet mitt være?
Dette er opp til deg selv, og vil variere ut ifra om du går, sykler, bruker kollektiv transport eller kjører egen bil. Om du merker at du mottar forespørsler som er for langt unna bør du redusere ditt arbeidsområde.

Hvor ofte bør jeg oppdatere kalenderen min?
Vi anbefaler at du i utgangspunktet setter en fast tilgjengelighet for nærmeste framtid, slik at du kan motta gjentagende oppdrag fra kunder. Deretter kan det være lurt å se over din kalender hver uke, for å eventuelt fjerne dager/tidspunkt du ikke har mulighet til å jobbe på. Om du oppdaterer kalenderen ofte slipper du å avslå forespørsler på dager og tidspunkt du egentlig ikke er tilgjengelig.

KOMMUNIKASJON MED KUNDE

Trenger jeg å kommunisere med kundene eller gjør Vaskehjelp dette?
Alle kundene som sender deg jobbforespørsel er dine kunder. Det er derfor viktig at du ivaretar de, og kommuniserer godt både før, under og etter du har fullført oppdraget.

Hvorfor er det viktig at jeg kommuniserer med kunde?
Kunder setter pris på renholdere som er punktlige, pålitelige og lette å kommunisere med. Vi oppfordrer derfor til å starte en dialog med kunde så snart du mottar en oppdragsforespørsel for å bygge opp et godt samarbeid dere imellom.

Hvordan får jeg kontakt med kunde?
Du kan ta kontakt med kunde gjennom chatten. Alle oppdrag har en chat hvor du kan prate om stort og smått med kundene dine til enhver tid.

Hvordan får jeg informasjon om nøkkel etc.?
Du og kunde har mulighet til å kommunisere i chatten. Her kan kunden gi deg praktisk informasjon om hvordan du kommer deg inn og andre ting rundt oppdraget.

UTFØRE OPPDRAG

Hva forventer kunden av en husvask?
Spør gjerne kunden hva han eller hun ønsker å få vasket før du begynner oppdraget. Kommunikasjon er viktig for at begge parter skal ha lik forventning til oppdraget.

Må jeg stille med vaskeutstyr?
Kunden er selv ansvarlig for å ha nødvendig vaskeutstyr til rådighet. Dersom det mangler noe kan du gi beskjed til kunden om dette.

Flyttevask
Om en kunde har bestilt deg for flyttevask vil de forvente mer enn en standard husvask. Her er det spesielt viktig å avklare med kunde hva som forventes av vasking, og hvilket utstyr kunde må stille med. Om du ikke ønsker å motta forespørsel om flyttevask kan du skrive dette i profilen din.

Hva gjør jeg når jeg er ferdig med et oppdrag?
Når du er ferdig med et oppdrag trykker du «Registrer oppdraget som fullført» i appen. Oppdraget flyttes da fra «aktive» til «arkiv», og du vil også finne den utførte jobben i økonomisiden din.

Hva om et oppdrag tar lengre tid enn planlagt?
Avklar tidlig med kunden om du ønsker å endre varigheten på et oppdrag. Om kunde er enig, må de kansellere det aktuelle oppdraget, og opprette et nytt i appen med de kriteriene dere har blitt enige om. Det er mulig å endre på et oppdrag før 36 timer før oppstart, både endring av dato og lengde på oppdrag. Om du vet allerede før 36 timer før start at du trenger lengre tid på oppdraget kan du sende en endringsmelding til kunde.

Kan jeg endre på et oppdrag?
Ved å sende en endringsmelding kan du endre på oppdrag før 36 timer før oppstart. Ved å gå til det gjeldende oppdraget du ønsker å endre på, og trykker «endre» har du mulighet til å endre dato, tidspunkt og lengde på oppdrag. Kunde må så bekrefte endringen for at de nye kriteriene er gyldige. Kunde kan også sende endringsmeldingen, og da må renholder akseptere endringen.

Hva om kunden kansellerer oppdraget?
Dersom kunden kansellerer oppdraget vil du få beskjed om dette i appen og du skal da ikke utføre oppdraget.

Hva om jeg blir syk og ikke kan komme?
Gi alltid beskjed til kunden dersom du ikke har mulighet til å komme. Det er da ditt ansvar å kansellere oppdraget, og foreslå en ny dato om kunde ønsker det.

Hva om kunden ikke er fornøyd?
Dersom kunden ikke er fornøyd anbefaler vi at kunden tar kontakt med deg slik at du får mulighet til å rette opp forholdet. Kunden kan reklamere på oppdraget innen 24 timer etter oppdraget er ferdig. Kunden må da dokumentere med bilde hva vedkommende ikke er fornøyd med og sende det til deg, samt en kopi av reklamasjonen til support@vaskehjelp.no. Vaskehjelp AS vil holde betalingen til reklamasjonen er avgjort dere imellom.

En venn av meg ønsker å jobbe sammen med meg. Hvordan gjør vi dette?
Vilkårene i Vaskehjelp og forsikringsavtalen vi har med IF, tilsier at det kun er innehaver av enkeltpersons foretak/daglig leder AS som skal gjennomføre oppdrag via appen. Har du en venn som også ønsker å jobbe som renholder via Vaskehjelp, henvend vedkommende til instruksjonsvideoen under «Bli renholder» på nettsiden vår, så kan han/hun selv jobbe under eget foretak via plattformen.

Oppdrag utenfor appen
Det er ikke anledning til å avtale oppdrag med kunder utenom bruk av appen. Avdekkes slike tilfeller vil dette føre til at din profil blir slettet fra appen og du vil bli holdt erstatningsansvarlig for ethvert tap Vaskehjelp AS måtte bli påført. Alle vaskeoppdrag mellom kunde og renholder hvor opprinnelig kontakt er formidlet via appen skal følge de vilkår som gjelder.

TEKNISKE UTFORDRINGER

Jeg får ikke beskjed vedrørende nye oppdrag eller meldinger fra kunder. Hvordan får jeg disse?
Det får du hvis du tillater at appen sender deg push notifikasjoner. Sjekk dine push tillatelser i appen ved å trykke «mer», «innstillinger» og «push».

En kunde forsøker å bestille meg, men finner meg ikke.
Dette kan skyldes flere årsaker. Først og fremst er det viktig at du er tilgjengelig i din kalender det tidspunktet du skal gjennomføre jobben.

Skulle kunden fremdeles ikke finne deg, og du har endret tilgjengelighet er det trolig på grunn av ditt arbeidsområde. Kunden kan være utenfor din radius, så da må du eventuelt flytte markøren eller øke radiusen din.

Jeg får feilmelding i appen
Ta kontakt med vår support avdeling på 913 70 090 eller support@vaskehjelp.no så skal vi hjelpe deg. Legg gjerne ved et skjermbilde og beskrivelse av problemet om mulig.

Jeg mottar ikke kode på SMS
Vennligst påse at du kun legger inn nummer når du skriver inn ditt telefon nummer, og ikke inkluderer mellomrom mellom eller etter mobilnummeret. Påse at du bruker riktig landskode.

Om alt ser riktig ut, vennligst ta kontakt med vår support avdeling om du ikke mottar SMS i løpet av et par minutter.

UTBETALING

Når får jeg utbetalt honorar for oppdragene?
Utbetaling av honorar til renholdere skjer hver 14. dag. Utbetalingsdatoer er den 1. og 15. hver måned. Oppdrag som er gjennomført mellom den 11. og 25. hver måned utbetales den 1. Oppdrag som er gjennomført mellom den 26. og 10. hver måned utbetales den 15. Om utbetalingsdato ligger til helg eller helligdag vil ditt honorar utbetales første virkedag etter det.

Hva er min timepris?
Alle renholdere i appen jobber som selvstendig næringsdrivende og bestemmer selv sin egen timepris. Du kan ikke tilby lavere timepris enn minstelønn/tariff for renholdsbransjen.

Oversikt over hva du får utbetalt finner du i «økonomifanen» i appen.

MVA OG SKATT

Hvordan betaler jeg MVA (moms, merverdiavgift)?
Som renholder i Vaskehjelp betales MVA fra første krone tjent. Dette er inkludert i prisen kunde betaler, og betales av Vaskehjelp AS. Du trenger derfor ikke betale MVA selv.

Hvordan betaler jeg skatt på honoraret jeg får utbetalt?
Man betaler skatt forskuddsvis, og du mottar kvartalsvis faktura basert på et estimat du har oppgitt til Skatteetaten som må betales innen forfall.

Vi oppfordrer til å ta hensyn til de retningslinjer Skatteetaten har på dette. Ta derfor kontakt med dem, eventuelt nærmeste skattekontor, og avlegg estimat på inntekten din for å se hvor mye du er nødt til å betale per kvartal.

Hvordan sender jeg inn skattemeldingen min når jeg får inntekt fra Vaskehjelp?
Vi sender årlig ut renholdere sin spesifikke deltageroppgave som viser hvor mye honorar du fikk utbetalt foregående år, og som skal føres i skattemeldingen. Samtidig sender vi deg en instruksjonsvideo som detaljert viser hvilket skjema du skal bruke og hvordan dette skal legges inn i din skattemelding.

Skal jeg fakturere mine kunder?
Nei. Alle transaksjoner føres av Vaskehjelp AS. Totalpris på oppdraget reserveres fra kundens betalingskort og trekkes etter du har registrert oppdraget som utført i appen.

PERSONVERN OG FORSIKRING

Personvern
Personopplysninger vil bli behandlet i henhold til lov om personopplysninger (personopplysningsloven). Ved å akseptere vilkårene i appen gir du samtykke til at personopplysninger om deg kan brukes slik som fastsatt i Personopplysningslovens kap. II.

Forsikring
Alle oppdrag som gjennomføres via Vaskehjelp er forsikret via IF.
Les mer om vilkår under «Forsikring».

Bør jeg ha egen forsikring i tillegg til den jeg har hos dere?
Opptrer du kun gjennom plattformen til Vaskehjelp er det ikke nødvendig med ytterligere forsikring. Les under «Forsikring» og «Renholder» for å se nærmere hva denne omfatter.