Hvordan bestille vaskeoppdrag
Hvordan bestiller jeg vaskehjelp?
Oppdrag kan bestilles på vaskehjelp.no eller via appen Vaskehjelp. Etter at du har lagt inn din adresse, ønsket dato og tidspunkt for oppdraget, vil du få opp tilgjengelige renholdere i ditt område. Her kan du velge ønsket renholder basert på fornøydhetsprosent, anbefalinger fra tidligere kunder og antall utførte jobber. Når renholder har bekreftet oppdraget, vil du motta beskjed om dette og dere kan kommunisere sammen i chatten.
Hvordan bestiller jeg flyttevask?
Her kan du lese mer om vår flyttevask. Før vi sender deg et tilbud på flyttevask, finner vi ut om det er tilgjengelige renholdere med kapasitet på din adresse. Så snart du som kunde aksepterer tilbudet setter vi i gang prosessen med å bestille renholder til din flyttevask. Vi tar forbehold om ledig kapasitet, og endelig bekreftelse gis så snart oppdraget er bestilt.
Hva betyr det når oppdraget står som ubekreftet?
Når du har sendt inn forespørsel til renholder vil oppdraget stå som ubekreftet fram til renholder svarer på oppdraget. Om oppdraget ikke blir besvart innen 24 timer blir det automatisk kansellert. Du vil få beskjed i appen når oppdraget endrer status.
Kan jeg bestille vaskeavtale?
Ja, det kan du. I bestillingsprosessen har du mulighet til å velge ønsket frekvens på oppdraget. Her kan du velge mellom engangsvask, vask hver uke, hver andre uke osv. Vaskehjelp finner de dagene som passer best med dine preferanser for valgt renholder, så legg merke datoene i bestillingen. Du vil få påminnelse om oppdraget på sms ettermiddagen før renholder kommer.
Hvor lenge varer en vaskeavtale?
Når du bestiller en vaskeavtale vil alle gjeldende datoer de neste 12 ukene finnes i dine aktive oppdrag. Vaskehjelp genererer automatisk nye oppdrag slik at du alltid har oversikt over dine kommende oppdrag 12 uker frem i tid. Avtalen er løpende frem til en av partene eventuelt kansellerer avtalen.
Hvordan finner jeg renholderen jeg har benyttet meg av tidligere?
Du kan finne profilen til en renholder ved å søke på navnet til vedkommende. Du vil da få en kalenderoversikt over hvilke datoer renholder er tilgjengelig på, og deretter booke ut ifra denne.
Hvordan endrer jeg bestillingen?
Du har mulighet til å endre et oppdag helt frem til renholderen registrerer det som gjennomført.
Du sender en endringsmelding ved å gå til aktive jobber og trykker «endre», fulgt av «Endre dato eller tid». Der kan du legge inn ny ønsket varighet og/eller nytt tidspunkt. Renholder får varsel om forespørselen din, og må bekrefte for at den skal være gjeldende. Dersom renholder sender endringsmelding må du som kunde bekrefte endringen. Se video av hvordan du sender endringsmelding her
Hvordan kansellerer jeg en bestilling?
Du kansellerer en bestilling ved å gå inn på gjeldende jobb og trykke «Endre» og «Kansellere». Dersom du ønsker å kansellere en vaskeavtale må du gå til «mer», «innstillinger» og «avtaler».
Jeg har en bedrift som ønsker vask, kan jeg benytte meg av appen?
Ja, det kan du. Selv om vi ikke har en direkte bedriftsløsning, kan bedrifter benytte seg av plattformen. Du må da registrere en profil som normalt. Etter at et oppdrag er registrert som fullført, vil den som er eier av kontoen motta en momsspesifisert kvittering på epost.
Kan man bestille vask til andre?
Ja, det kan du. Vi har to løsninger for dette: Du kan bestille renhold til noen andre gjennom din konto, og du må da kommunisere med renholder og betale for oppdraget. Dette er fordi det kun er mulig å ha ett mobil-nummer og ett betalingskort registrert i en profil per dags dato.
Det andre alternativet er å kjøpe et gavekort, slik at mottaker selv kan velge rammene for oppdraget og stå for kommunikasjonen med renholder. Du kan kjøpe gavekort her.
Er det noen oppgaver renholder ikke kan utføre?
Renholder kan ikke utføre utvendig rengjøring av vinduer av sikkerhetsmessige årsaker. Utover dette så er det avhengig av hvilke renholdsoppgaver kunde og renholder har blitt enige om. Renholder jobber alene, og kan ha problemer med å flytte store møbler for vasking.
Forventningsavklaring
Hvordan vet renholder hva jeg vil ha vasket?
Kommunikasjon er viktig! Forklar din renholder hva du ønsker gjennomført i oppdraget via chat. Om det er spesifikke rom/områder som ikke skal vaskes, kan også dette avklares med renholder i chatten. Vi har laget en oversikt over det som normalt inngår i en standardvask. Dersom dere ikke avtaler noe spesifikt kan du forvente det som står i denne oversikten.
Hva kan jeg forvente av oppdraget?
Dette er avhengig av hvor mange timer du har bestilt, samt hva du og renholder har blitt enig om. Det er viktig at kunde og renholder kommuniserer godt slik at begge parter har en klar forventing av hva som skal gjøres. Ofte er det slik at renholder jobber mer effektivt når de har vært hos samme kunde flere ganger og kjenner huset godt.
Renholdere
Jobber renholderne i Vaskehjelp hvitt?
Alle renholdere i Vaskehjelp jobber som selvstendige næringsdrivende og blir fulgt opp på lik linje som andre næringsdrivende for innbetaling av skatt. Vaskehjelp betaler MVA på vegne av renholderne og profilene i appen sjekkes daglig opp mot Arbeidstilsynet for å sikre kunder hvite renholdstjenester.
Hvem kan jobbe som renholder i Vaskehjelp?
Erfaring og kommunikasjon vektlegges hos renholdere. Det er ingen restriksjoner på hvem som kan registrere seg så lenge de blir godkjent av offentlige instanser som Arbeidstilsynet og Altinn. Alle renholdere må være innehaver av et organisasjonsnummer som er knyttet opp mot deres enkeltpersonsforetak, samt et gyldig HMS-kort fra Arbeidstilsynet.
Hvor mye tjener renholderne?
Som selvstendig næringsdrivende i Vaskehjelp bestemmer renholderne sin egen timepris. De kan dog ikke legge seg lavere enn gjeldene tariff-lønn for renholdsbransjen.
Hvordan finner jeg renholders kontaktinformasjon?
Når en bestilling er sendt inn vil du og renholder ha mulighet til å kommunisere med hverandre via chat. Du kan også finne renholders telefonnummer i informasjonen om en spesifikk jobb.
Betaling
Hvorfor har renholderne forskjellige priser?
Alle som registrerer seg som renholder i Vaskehjelp er selvstendig næringsdrivende og bestemmer derfor sin egen timespris. Renholderne kan ikke legge seg lavere enn gjeldene tarifflønn for renholdsbransjen
Prisen kunde betaler inkluderer renholderens honorar, forsikring for kunde og renholder, MVA, samt driftskostnader og vedlikehold av appen.
Hvorfor blir kortet mitt belastet før oppdraget er ferdig?
Beløpet blir reservert 36 timer før oppdraget starter. Dette for å sikre at det er dekning på konto, og at renholderne får betalt for arbeidet de utfører. Beløpet blir trukket først når renholder har fullført oppdraget.
Kan jeg betale med Vipps eller andre løsninger?
Nei. For at MVA skal bli betalt og at forsikring dekker oppdraget må alle transaksjoner foregå gjennom appen. Ved kjøp av gavekort kan du betale gjennom Apple Pay, Vipps, faktura eller kredittkort.
Blir MVA og skatt betalt?
Alle renholdere er selvstendig næringsdrivende, og er derfor ansvarlig for å betale skatt av det de tjener. De blir fulgt opp av Skatteetaten på lik linje som andre selvstendig næringsdrivende. Vaskehjelp AS betaler MVA på vegne av alle registrerte renholderne i tjenesten.
Får jeg kvittering?
Når renholder registrerer oppdraget som fullført vil du automatisk få en kvittering tilsendt på din registrerte e-post.
Praktiske ting rundt oppdraget
Hvor lang tid bruker renholder på et oppdrag?
Du bestemmer selv hvor mange timer du ønsker at renholder skal jobbe. Om det er første gang renholderen er hos deg kan det lønne seg å starte med litt lengre tid enn du selv ville brukt, slik at vedkommende kan bli godt kjent med plassen som skal vaskes.
Trenger jeg å være hjemme?
Det bestemmer du selv, men det anbefales at du er hjemme første gang renholder kommer til deg for å vise vedkommende hjemmet ditt, hva du ønsker vasket og hvor du oppbevarer vaskeutstyret. Dette kan du avtale med renholder i chatten.
Hvor gir jeg renholder beskjed om nøkkel etc.?
Dere kommuniserer sammen i chatten om praktiske ordninger, som f.eks. hvordan renholder låser seg inn og ut.
Må jeg selv stille med vaskeutstyr?
Ja, kunden stiller med nødvendig utstyr for oppdraget. Vi anbefaler:
- Støvsuger
- Vaskebøtte og mopp
- Rengjøringsmiddel for gulv og overflater
- Rengjøringsmiddel for kjøkken
- Rengjøringsmiddel for baderom
- Tilpasset kluter til hvert rom, gjerne mikrofiber
- Engangshansker/Gummihansker
Hvor ryddig må hjemmet være?
Vi anbefaler at du rydder før renholder kommer, slik at renholdsarbeidet blir så effektivt som mulig. Om du ønsker at renholder skal rydde, må du spørre renholder om det i chatten før oppdraget.
Dyrehold
Hvis du har dyr i huset må det eller disse settes i bur, lukket rom e.l. Renholderen må få beskjed dersom det finnes dyr i huset, og om hvor det befinner seg.
Hvordan anbefaler jeg min renholder til andre?
Når oppdraget er utført vil du få mulighet til å gi tilbakemelding på oppdraget med tommel opp eller tommel ned. Din vurdering blir ikke synlig for andre kunder, men blir regnet med i renholders totale fornøydhetsprosent. Du kan også legge igjen kommentar om arbeidet som er utført. Ved tommel opp blir din kommentar synlig i renholders profil, og ved tommel ned blir kommentaren sendt direkte til renholder samt support hos Vaskehjelp AS.
Du kan sende en link til renholder’s profil til en venn ved å trykke på «del» symbolet øverst i høyre hjørne i renholder’s profil.
Tekniske utfordringer
Jeg får ikke beskjed vedrørende meldinger fra renholder. Hvordan får jeg disse?
Det får du hvis du tillater at appen sender deg push notifikasjoner. Sjekk dine push tillatelser i appen ved å trykke «mer», «innstillinger» og «push».
Jeg finner ikke renholderen jeg ønsker å bestille
Det er viktig at renholder står tilgjengelig på datoen og tidspunktet du har valgt. Renholder må også stå tilgjengelig på din adresse. Om du står utenfor renholders radius må vedkommende eventuelt flytte markøren eller øke radiusen sin.
Jeg får feilmelding i appen
Ta kontakt med vår support avdeling på 913 70 090 eller [email protected] så skal vi hjelpe deg. Legg gjerne ved et skjermbilde og beskrivelse av problemet om mulig.
Jeg mottar ikke kode på SMS
Vennligst påse at du kun legger inn nummer når du skriver inn ditt telefon nummer, og ikke inkluderer mellomrom mellom eller etter mobilnummeret. Påse at du bruker riktig landskode.
Om alt ser riktig ut, vennligst ta kontakt med vår support avdeling om du ikke mottar SMS i løpet av et par minutter.
Problemer med oppdraget
Renholderen dukker ikke opp
Dersom renholder er sent ute, vennligst prøv å kontakte vedkommende på telefon eller via chat. Renholders kontaktinformasjon finner du i jobbdetaljene.
Om du mot formodning ikke skulle få svar kan du kontakte Support på 913 70 090 eller ved å sende en e-post til [email protected].
Jeg er ikke fornøyd med jobben
Så leit at du ikke ble fornøyd med renholdet som ble utført. Vaskehjelp er en plattformtjeneste hvor renholdere som er selvstendig næringsdrivende kan registrere seg for å ta oppdrag for kunder som ønsker å bestille «hvite» renholdstjenester. Renholderne er altså ikke ansatt hos oss, de benytter vår tjeneste til å formidle sine. Siden renholderne er selvstendig næringsdrivende er ikke Vaskehjelp direkte ansvarlig for utførelsen av oppdraget, men vi ønsker likevel å hjelpe både kunder og renholdere med å skape hyggelige og gode opplevelser.
I tilfeller hvor kunder opplever at renholder ikke har utført oppdraget i tråd med det de ønsker, viser vår erfaring at direkte kommunikasjon mellom kunde og deres renholder har god effekt. Via chatten vil man kunne føre en konstruktiv dialog og gjøre en avtale om at renholder kan komme tilbake for å utbedre de manglene kunden måtte påpeke.
Hvis det likevel ikke løser seg etter dialog med renholder kan du fylle ut vårt klageskjema, så vil vi følge opp saken videre.
Personvern, vilkår og forsikring
Personvern
Personopplysninger vil bli behandlet i henhold til lov om personopplysninger (personopplysningsloven). Ved å akseptere vilkårene i appen gir du samtykke til at personopplysninger om deg kan brukes slik som fastsatt i Personopplysningslovens kap. II. Les fullstendig personvernerklæring her
Vilkår og betingelser
Vennligst les de generelle vilkårene nedenfor før du registrerer deg eller bestiller tjenester gjennom Vaskehjelp.
Forsikring
Alle oppdrag som gjennomføres via Vaskehjelp er forsikret via IF.