Vaskehjelp-gründerne

Hvordan gründerne Tonje og Espen kjenner hverandre, er en historie litt utenom det vanlige, og den går langt tilbake i tid.

De ble kjent med hverandre allerede i oppveksten, da de begge hadde samme dagmamma og deres mødre drev en frisørsalong sammen. Under studietiden hadde de begge deltidsjobb på samme dagligvarebutikk, men da studiene var over gikk de til hvert sitt, før de kom i kontakt med hverandre igjen for ett par år siden i forbindelse med Vaskehjelp-idéen.

En idé ser dagens lys

Bilde 13 - lyspære ute i blå himmel

Vaskehjelp-appen har sitt opphav i at Tonje for noen år siden selv slet med å finne en vaskehjelp hun var fornøyd med. Hun syntes tilbudet i Trondheim var snevert, og hun savnet fleksibilitet. Tonje så et behov i markedet, og startet dermed å klekke ut en idé. I starten av 2016 tok Tonje kontakt med Espen og lurte på om han ville være med å utvikle idéen. Dette klarte ikke Espen å si nei til, og de begynte sammen å utvikle konseptet til det som i dag er blitt Vaskehjelp, en fleksibel renholdertjeneste. Tonje og Espen har opplevd en bratt læringskurve, men er glad de kastet seg ut i det da de så potensialet til Vaskehjelp. Veien frem til i dag har vært interessant og lærerik, og de har vært bort i mye forskjellig i oppstarten av appen. Fra å lære seg «språket» til utviklere og finne og håndtere tredjepartsleverandører, til ansettelsesprosesser, møte med investorer, markedsanalyser, planlegging og testing.

Tonje bruker mye tid på å jobbe med Vaskehjelp, men i tillegg jobber hun også fulltid med produksjon av Melodi Grand Prix Juniors juleturné. Espen på sin side har tidligere jobbet både som megler, og deretter avdelingsleder og key account manager hos et eiendomsmegler-firma. Espen jobber i dag for fullt som Chief Product Officer i Vaskehjelp.

Digital markedsplass

Vaskehjelp er en digital markedsplass som knytter kunder opp mot renholdere i et gitt nærområde. Appen fungerer slik at når du har skrevet inn adresse, dato og tid for når du ønsker husvask, vil du få opp en liste over de vaskere som har satt seg selv som tilgjengelig for oppdrag på det aktuelle tidspunktet du søker.

Bidrag til delekulturen

Vaskehjelp er et bidrag til den stadig økende delekulturen, hvor vi blant annet tilbyr hverandre å låne leiligheten, hytta, bilen, eller gressklipperen via ulike apper. Tonje har selv benyttet seg av å låne andres hjem via Airbnb, og hun har tatt Uber (taxi som kjøres av privatpersoner) der appen er tillatt, samt brukt Nabobil-plattformen. Det er med andre ord ikke fremmed for gründerne å leie inn hjelp når det trengs, eller å låne ei seng i et privat hjem når man er ute og reiser. Økt fleksibilitet er på mange måter fremtiden, og Vaskehjelp bidrar utvilsomt til mer fleksibilitet og frihet når det kommer til renholdstjenester.

Mer fritid i hverdagen

Når Tonje blir spurt om hverdagen som gründer er travel, er det et klart JA fra hennes hold. Med heltidsjobb, ansvar for Vaskehjelp, samt familie med to barn, kan det av og til være utfordrende å få tiden til å strekke til. Hun benytter seg i dag av vaskehjelp hjemme, og foretrekker å bruke den ekstra fritiden på aktiviteter med ungene, og å være mer tilstede i hverdagen. Hun tror mange foreldre har litt å gå på når det gjelder å være virkelig tilstede i hverdagen, og vil derfor anbefale Vaskehjelp om man opplever tidsklemma.

Vaskehjelp i særstilling

Image of Vaskehjelp app

Tonje og Espen ønsker å fremheve at Vaskehjelp er et tilbud som det er enkelt å benytte seg av, og at det er rimelig og trygt for alle parter. Tjenesten skiller seg fra tradisjonelle vaskefirmaer ved at man har full frihet til å booke enkeltoppdrag når det måtte passe, uten å binde seg til faste avtaler. Man kan enkelt bestille, booke om eller avbestille oppdrag etter behov. Som renholder kan man nyte å ha en fleksibel jobb hvor man er sin egen sjef, og kan bestemme selv når det passer en å ta på seg litt ekstra jobb.

Trygt å velge Vaskehjelp

Alle renholdere bestemmer selv sin egen timepris, men kan ikke legge seg under tariff. Renholderne kan også bestemme selv hvilke geografiske områder de er tilgjengelige for å ta på seg vaskeoppdrag i. Man setter seg som tilgjengelig i et begrenset område ut i fra den adressen man selv holder til på. Da kan også de som ser etter hjelp til vasking av hus se om det er noen ledige i nærområdet. Dermed blir løsningen veldig fleksibel for begge parter. Når man bestiller oppdrag kan man utføre en profilsjekk på hver enkelt vasker, og se ærlige tilbakemeldinger og anbefalinger fra andre brukere av appen.

Det er også mulig å se hvor mange oppdrag hver renholder har gjennomført, og hvor mange positive anbefalinger de har fått på bakgrunn av disse. Antall kanselleringer av bestilte oppdrag er også synlig for alle. Både renholdere og oppdragsgivere er forsikret via If, så man trenger ikke å bekymre seg i tilfelle noe skulle galt.

Hvem er brukerne?

Hvem som benytter seg av Vaskehjelp-appen varierer veldig. Det er stor spredning i alder, og vi ser ikke klare likhetstrekk i hvem brukerne og vaskerne er. Oppdragsgiverne er alt fra studenter og familier med barn til eldre enslige. Renholderne er også svært varierte. Det er dog en overvekt av studenter som har meldt seg opp som vaskere i appen. Mange studenter fra NTNU og andre institutter finner glede i å ha en fleksibel deltidsjobb, der de får muligheten til å være sin egen sjef. Alle som vasker via appen er selvstendig næringsdrivende, og da er jo som kjent oppdragsmengde samt når man ønsker å jobbe helt opp til en selv.

Vi har tatt en prat med noen av vaskerne som har mange utførte oppdrag for Vaskehjelp bak seg. Les mer om Alicja og Sebhat hvis du er nysgjerrig på å lære mer om hverdagen og erfaringene til renholderne som har vært med siden oppstarten.

Vaskehjelp hadde i mars i fjor en prøveperiode med 3000 jobber over hele Norge. Dette ble en braksuksess, og planen videre er nå å lansere tjenesten i Sverige neste år.