Møt renholderen: Alicja

Alicja var en av de aller første renholderne som begynte å jobbe med Vaskehjelp. Hun er nå en av de renholderne som har fått flest oppdrag i appen, og hun har fått utelukkende gode tilbakemeldinger fra kundene sine. Hun flyttet til Trondheim for to år siden, og har nå jobbet som profesjonell renholder i over ett år. Alicja anbefaler Vaskehjelp for en fleksibel jobbhverdag, og anbefaler også andre å ta på seg oppdrag via appen.

Personalia

Navn: Alicja Fraszka

Alder: 37

Kommer fra: Szczytno i Polen

Bosted: Trondheim sentrum

Arbeider som: Renholder

Familie: Min bror og hans familie bor også her i Trondheim, og forøvrig har jeg mange venner som jeg tilbringer mye tid sammen med.

Fritidsinteresser: Jeg har en stor lidenskap for interiør. Jeg gir gjerne kundene mine interiør- og stylingtips i tillegg til tips og råd om husarbeid. På fritiden elsker jeg å gå tur i fjellet eller ved sjøen. Jeg liker også å bruke fritiden på å oppleve Trondheim, da jeg synes det er en utrolig vakker by.

Hvor hørte du først om Vaskehjelp?

For to år siden kom jeg til Trondheim for første gang da jeg skulle besøke broren min. Jeg vasket og stelte hjemme hos han mens jeg var på besøk, og fungerte egentlig som ei slags vaskehjelp. Etter hvert mens jeg var her kom jeg inn på tanken om å skaffe meg en jobb i Trondheim, så jeg kunne flytte hit mer permanent jeg også. Jeg fikk høre om Vaskehjelp gjennom ei gruppe for vaskere på Facebook. Jeg kontaktet Vaskehjelp med en gang jeg så innlegget, og var igang med oppdrag allerede én uke etterpå. Dermed var det bestemt at jeg skulle bli værende i Trondheim.

Jeg besøker ofte kontoret til Vaskehjelp, og har fått god hjelp fra gründeren Tonje i forbindelse med oppstarten av mitt eget vaskefirma. Alle som registrerer seg som renholder hos Vaskehjelp må registrere eget vaskefirma. Dette gjør logistikken enklere, og gjør det også enda mer fleksibelt å jobbe som vasker.

Hva synes du er det beste med å jobbe via Vaskehjelp?

Oppdragsgiverne er alltid vennlige og jobben er veldig fleksibel. Et oppdrag tar vanligvis tre til fire timer, og jeg velger selv hvor mange hus jeg vil ta på meg i uka. Jeg setter pris på å ha noen faste kunder, og synes det er trivelig når kundene etterlater glade meldinger og takk til meg i chatten etter jeg har vasket hos dem.

Hvilken type oppdrag trives du aller best med?

Jeg liker veldig godt å bli leid inn til å vaske i forkant av en spesiell anledning eller et arrangement. Kundene er ofte litt ekstra takknemlige når de kan bruke tiden sin på andre ting i forberedelsene, for eksempel å ta med ungene ut for å handle. En gang utførte jeg en julevask for en kunde, og tok meg en liten pust i bakken etter jeg var ferdig. Jeg ble helt rørt av hvor vakre julelysene og dekorasjonene er i Norge.

Er folk flinke til å rydde før du kommer og vasker?

De aller fleste er ganske ryddige, men familier med små barn har det ofte travelt, og får derfor lite tid til å rydde på forhånd. Jeg anbefaler å ha en tydelig avtale i forkant av hvert oppdrag over hva som skal gjøres, slik at både kunden og renholderen har samme forventninger. Man kan enkelt avtale slike ting gjennom chattefunksjonen inne i appen.

Hvorfor tror du det er så mange som ønsker hjelp til husvasken?

Det er mange som ikke har så mye fritid i hverdagen, og jeg regner med de heller vil bruke tiden på familien sin, eller på å shoppe og drikke kaffe med venner. Det liker hvertfall jeg!

Synes du det er positivt at kundene kan se tilbakemeldingene vaskerne får i appen?

Jeg er stolt av å motta gode tilbakemeldinger for jobben jeg gjør, og jeg synes det er en rettferdig måte å vise frem de renholderne som gjør den beste jobben på. Jeg liker også at tilbakemeldingene hjelper meg med å få nye kunder.

Jobber du som renholder hver dag?

Nei, jeg har valgt å ikke jobbe hver dag foreløpig, da jeg frem til nå også har jobbet i en restaurant. Nå fremover ønsker jeg å jobbe så mye som jeg kan med Vaskehjelp. Per i dag har jeg noen faste vaskeavtaler i hverdager der folk er på jobb, og jeg har opparbeidet meg gode rutiner. Det er enklere å gjennomføre jobben mens kundene selv er på jobb, da jeg kan fokusere helt på oppgaven og dermed får til å være veldig effektiv samtidig som jeg er grundig.

Hva synes du kan være utfordrende med jobben?

Det er sjelden jeg møter på store utfordringer i jobben. Dette tror jeg er fordi jeg vet viktigheten av å avklare arbeidet med kunden på forhånd, slik at jeg vet hva jeg skal gjøre og hva kunden forventer. Det er ofte et stort areal jeg skal rekke over på en satt tid, så ved at jeg vet kundens ønskede fokusområder på forhånd kan jeg tilpasse arbeidet mitt til det. På denne måten sørger jeg for at kundene blir ekstra fornøyde.