Generelt om forsikringer av oppdrag via Vaskehjelp


Vaskehjelp AS har opprettet forsikringsavtaler som dekker de oppdrag som avtales mellom deg som kunde, og den vasker som bestilles til oppdraget. Forsikringen omfatter kun de oppdrag som er registrert og avtalt via Vaskehjelp AS sin App, og det omfang av oppdrag som er avtalt i App’en. Den generelle arbeidsbeskrivelsen og brukerbetingelsene som er akseptert ved første gangs registering som kunde eller vasker i App’en, gjelder også for forsikringsavtalenes omfang. Eventuelle tjenester ut over dette vil dermed ikke være omfattet av forsikringsavtalen

Forsikringer som gjelder for deg som kunde som bestiller oppdrag via App’en.

Som kunde i Vaskehjelp AS bestiller du oppdrag via App’en. I forsikringsavtalene regnes du som bestiller oppdraget som «oppdragsgiver», og den som utfører oppdraget som «oppdragstaker». Det er altså den forsikringsmessige betegnelsen på kunde og vasker, som du finner igjen i forsikringsdokumentene.

Som kunde og bestiller av oppdrag er du dekket av følgende forsikringer:

  • Ansvarsforsikring som dekker rettslig erstatningsansvar for skade på ting eller person som vasker (oppdragstaker) kan påføre deg gjennom det avtalte oppdraget. Erstatningsansvaret avgjøres i forhold til norske lover og rettsregler. Forsikringssummen er på inntil kr. 10 millioner per skadetilfelle.
  • Forsikring for tap av nøkler som dekker utgifter hvis vasker (oppdragstaker) mister eller på annen måte forårsaker at nøkler kommer på avveie. Det vil typisk være utgifter til utskifting av låser, vakthold, sikring og lignende. Forsikringssummen er på inntil kr. 300.000,- per skadetilfelle.
  • Kriminalitetsforsikring som dekker tap påført deg som kunde via kriminelle handlinger som det kan bevises/sannsynliggjøres at vasker har utført. Det absolutt krav at saken skal anmeldes til Politiet før at saken kan meldes inn som en forsikringssak. Forsikringssummen er på inntil kr. 10 millioner per skadetilfelle.

Det er forsikringsavtalen og-vilkårenes bestemmelser som gjelder i forhold til hva som dekkes, hva som ikke dekkes og andre bestemmelser. I forsikringsavtalene er det angitt en egenandel. Denne gjelder ikke deg som kunde, da det en den egenandel vasker/Vaskehjelp AS må betale etter at du som kunde har fått godkjent en skade og fått utbetalt din erstatning. Det er viktig at man setter seg inn i forsikringsvilkårene.

Som kunde i Vaskehjelp AS sin App har du IKKE yrkesskadeansvar for vaskeren

Ved bestilling av oppdrag via Vaskehjelp AS sin App regnes du «oppdragsgiver» og bestiller vaskeoppdraget av en vasker (oppdragstaker) som er registret med eget firma. Det blir dermed som å bestille et oppdrag via et hvilket som helst annet firma, og du har ikke noe ansvar i forhold til Lov om yrkesskade.

Ansvar for personskade, herunder forsikringsplikten i Lov om yrkesskade, er ofte en bekymring for de som engasjerer en privatperson til å vaske for seg. Det er en moralsk og lovmessig problemstilling for de som ikke har bestilt vaskingen via et vaskebyrå eller ett firma. Hvis man havner i en situasjon hvor man får yrkesskadeforsikringsplikt, og ikke har yrkesskadeforsikring, risikerer man å måtte betale erstatningen selv. Det vil kunne få enorme økonomiske konsekvenser.

Som kunde hos Vaskehjelp AS skal du imidlertid vite at vaskeren er omfattet av en ulykkesforsikring som gir erstatning for personskade til vaskeren hvis vedkommende blir utsatt for en ulykke under utførelse av oppdrag for deg. Ulykkesforsikringen gjelder altså for vaskeren, men det er jo godt å vite at den som utfører oppdraget for deg også er forsikret.

Forsikringer som gjelder for deg som vasker som utfører oppdrag via App’en.

Som vasker i Vaskehjelp AS mottar du oppdrag via App’en. I forsikringsavtalene regnes du som utfører oppdraget som «oppdragstaker», og den som bestiller oppdraget som «oppdragsgiver». Det er altså den forsikringsmessige betegnelsen på vasker og kunde, som du finner igjen i forsikringsdokumentene.

Som vasker og den som utfører oppdrag er du dekket av følgende forsikringer:

  • Ulykkesforsikring som dekker personskade som følge av en ulykkeshendelse under utførelse av oppdrag bestilt og bekreftet via App’en. Forsikringen gjelder også på direkte reise mellom hjem og oppdragsstedet, samt på direkte reise mellom forskjellige oppdragssted. Ved ulykke dekkes følgende erstatningsposter:
    • Påførte behandlingsutgifter
    • Tapt inntekt, begrenset til inntekt fra oppdrag via Vaskehjelp AS i perioden frem til varig konsekvens av skaden er avgjort.
    • Ervervserstatning, erstatning av fremtidig inntektstap begrenset til inntektsopptjening via Vaskehjelp AS
    • Ménerstatning
    • Dødsfallserstatning
    • Se forsikringsbevis og –vilkår for fullstendig informasjon om forsikringsdekningen, unntak og begrensninger
  • Ansvarsforsikring som dekker rettslig erstatningsansvar for skade på ting eller person som du som vasker (oppdragstaker) kan påføre kunden gjennom det avtalte oppdraget. Erstatningsansvaret avgjøres i forhold til norske lover og rettsregler. Forsikringssummen er på inntil kr. 10 millioner per skadetilfelle. Din egenandel ved skade er kr. 10.000,-.
  • Forsikring for tap av nøkler som dekker utgifter hvis du som vasker (oppdragstaker) mister eller på annen måte forårsaker at nøkler kommer på avveie. Det vil typisk være utgifter til utskifting av låser, vakthold, sikring og lignende. Forsikringssummen er på inntil kr. 300.000,- per skadetilfelle. Din egenandel ved skade er kr. 10.000,-.
  • Kriminalitetsforsikring som dekker tap påført kunde via kriminelle handlinger som det kan bevises/sannsynliggjøres at du som vasker har utført. Det absolutt krav at saken skal anmeldes til Politiet før at saken kan meldes inn som en forsikringssak. Krav om politianmeldelse er et viktig moment i forhold til å sikre at det kun er velbegrunnede krav som fremsettes. Forsikringssummen er på inntil kr. 10 millioner per skadetilfelle. Din egenandel er kr. 10.000,-.

Ansvars- og kriminalitetsforsikringen siker at du som vasker med eget registrert firma har de forsikringsordninger overfor kunder som det er normalt at alle firma opprettet. Det gjøres spesielt oppmerksom på at forsikringen kun gjelder for deg som enkeltpersonforetak. Hvis det ansettes andre i ditt foretak, vil du og ditt foretak ikke lenger være omfattet av den kollektive forsikringsordningen via Vaskehjelp AS.

Det er viktig med en tidligst mulig melding og best mulig dokumentasjon av en skade.

Ta gjerne bilder og legg disse ved skademeldingen. Hvis skaden bør besiktiges er det viktig at man tar raskt tar kontakt, og ikke rydder eller endrer på forhold på skadestedet. Man må imidlertid iverksette de tiltak som er nødvendig for å unngå skade eller at skadeomfanget økes.

Skader kan meldes av både deg som kunde og av vasker. Det er en stor fordel om en skade meldes «straks og uten ugrunnet opphold», men i henhold til forsikringsavtalelovens bestemmelser skal en skade meldes innen 1 år. Det er viktig at man ved melding av skade oppgir følgende:

  • Kunde (Oppdragsgiver) registrert på oppdraget i App’en
  • Vasker (Oppdragstaker) registrert på oppdraget i App’en
  • Skadetidspunkt, dato og tid
  • Skadested: Adresse
  • Skadelidt: Navn, telefonnummer og e-post
  • Hva er skadet: Kort beskrivelse
  • Hva antar man er skadeårsaken: Kort beskrivelse
  • Mener man andre er ansvarlig for skaden: Navn og begrunnelse

Skademeldingen sendes enklest på e-post til forsikring@vaskehjelp.no, men kan også sendes i post til Vaskehjelp AS, Langelandvegen 6a, 7540 Klæbu. Ved skader hvor det er nødvendig med umiddelbar kontakt, ring supporttelefon 913 70 090

Personvern


Personopplysninger vil bli behandlet i henhold til lov om personopplysninger (personopplysningsloven). Ved å akseptere vilkårene i app’en gir jeg samtidig samtykke til at mine personopplysninger kan brukes slik som fastsatt i Personopplysningslovens kap. II.